Képernyő helyett kapcsolódás – mit ad a jóga a túlterhelt idegrendszerű gyerekeknek? (1 rész)
Mit ad a jóga a túlterhelt idegrendszerű gyerekeknek?

Képernyő helyett kapcsolódás – mit ad a jóga a túlterhelt idegrendszerű gyerekeknek? (1 rész)

A túlzott képernyőidő megterheli a gyerekek idegrendszerét. A cikk gyakorlati példákon keresztül mutatja be, hogyan segítheted az idegrendszer megnyugtatását jógával.

Képernyő helyett kapcsolódás – mit ad a jóga a túlterhelt idegrendszerű gyerekeknek? (1 rész)

Minden eddiginél rosszabb helyzetben a magyar gyermekek – hangzik a figyelmeztetés a legfrissebb országos felmérések alapján. A 8–12 éves gyerekek átlagosan napi 5,5 órát töltenek képernyő előtt, a tinédzsereknél ez akár 8 óra felett is lehet. A Bethesda Gyermekkórház és több mint 40 szakmai szervezet közös ajánlása szerint itt az idő cselekedni – együtt, tudatosan, felelősen.

De mit tud tenni egy szülő, egy pedagógus vagy egy jógaoktató?
Nagyon is sokat.

A gyermek idegrendszere nem bírja a folyamatos digitális ingert

A képernyőhasználat önmagában nem „rossz”, de ha nincs mérték, ha nincs pihenés, ha nincs mozgás és nincs valódi kapcsolat, akkor a fejlődő idegrendszer folyamatos túlterhelésnek van kitéve. Ez fáradtsághoz, figyelemzavarhoz, alvási nehézségekhez, szorongáshoz, sőt, viselkedésproblémákhoz is vezethet.

A digitális világ gyors, hangos, színes és kiszámíthatatlan.
A jóga ezzel szemben ritmust, csendet és testérzetet ad. A gyermek visszatérhet önmagához – megtanulja, hol van a határa, hogyan tud nyugodni, kapcsolódni, jelen lenni.

Mi történik, ha egy gyerek jógázik?
  • Megtanul helyesen lélegezni – észrevétlenül, játékosan és nem kell más csak érezze jobban magát
  • Megismeri a testét, ami biztonságérzetet ad, és könnyebben tudja azonosítani a változást
  • Kapcsolódik másokhoz és önmagához – az emberi kapcsolatok fontosak és nélkülözheztetlenek
  • Megtanul társaságban viselkedni sok közös játék életre szóló élményt ad számára
  • Fizikailag levezeti a feszültséget, ami különösen fontos képernyőnézés után, átmozgatja a testét és sokkal jobb lesz a közérzete
  • Elkezd befelé figyelni – ami az egyik legnagyobb hiány ma a külső zajok világában

A gyermekjóga nem azt jelenti, hogy a gyerek „szépen ül a szőnyegen és meditál”, hanem hogy mozgáson, sztorikon, mesén, játékon keresztül talál vissza a belső egyensúlyához. Ez az, amit a képernyő sosem fog tudni megadni.

Mit tehetsz most szülőként vagy pedagógusként?
  1. Ne vedd el a képernyőt, de mutass mást is. Mutass példát és te is inkább a mozgást válaszd a kütyüzés helyett.
  2. Tervezzetek be napi 30 perc közös mozgást – lehet az nyújtózás, állatok utánzása, futás, fogócska, biciklizés.
  3. Legyen a napnak „lecsendesítő szakasza” – séta, relaxáció, mese-jóga.
  4. Jelentkezz egy olyan jógafoglalkozásra, ahol a gyerek nem a telefonhoz, hanem önmagához és a szülőjéhez kapcsolódik – mozgáson, játékon és jelenléten keresztül. Ez a Szülő-Gyermek Jóga, a saját fejlesztésű Hoppá Jóga módszer része, ahol a közös élmény a legfontosabb.
Hoppá Jóga – ahol a képernyő helyett újra mozogni, játszani, kapcsolódni tanulunk

A Hoppá Jógában a Gyermekjóga oktatói módszerrel olyan foglalkozásokat tartunk, ahol a jóga a gyerekek nyelvén szól. Nincsenek elvárások – csak lehetőségek. A célom, hogy a jóga segítségével a gyerekek újra megtapasztalják a mozgás örömét, a jelenlét nyugalmát és a közösség erejét.

Mert egy képernyőmentes pillanat ma már nem csupán hasznos – hanem életmentő.

 További információ a Bethesda Képernyőcsökkentő Programjáról:
👉 https://www.bethesda.hu/kepernyocsokkento-program

A “Képernyő helyett kapcsolódás” cikk 2. részét itt találod: https://hoppajoga.hu/kepernyo-helyett-kapcsolodas-a-gyerekkel/